Η αξιοποίηση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης αναδεικνύεται σε ένα από τα πλέον φιλόδοξα αστικά εγχειρήματα της επόμενης δεκαετίας.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ Α.Ε., διαχειρίστρια της σιδηροδρομικής ακίνητης περιουσίας, άνοιξε επίσημα τον διάλογο με την αγορά και το επενδυτικό κοινό, παρουσιάζοντας το στρατηγικό της σχέδιο για τη μετατροπή του ιστορικού σταθμού σε έναν σύγχρονο πολυχρηστικό κόμβο μεταφορών, εμπορίου και επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Η πρόσκληση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος, η οποία παρατείνεται έως τις 17 Δεκεμβρίου 2025, σηματοδοτεί την έναρξη ενός μεγάλου project αστικής αναγέννησης που φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά την εικόνα της δυτικής εισόδου της πόλης και να ενισχύσει τη θέση της Θεσσαλονίκης στον χάρτη των διασυνδεδεμένων μεταφορικών κόμβων.

Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός ως πυρήνας αστικής αναγέννησης

Ο επιβατικός σταθμός Θεσσαλονίκης, επί της οδού Μοναστηρίου, αποτελεί νευραλγικό σημείο του εθνικού σιδηροδρομικού δικτύου και κόμβο συνδυασμένων μεταφορών. Η εγγύτητά του με το λιμάνι, το ιστορικό κέντρο και την Εγνατία Οδό, καθώς και η σύνδεσή του με το μετρό και -σύντομα- με τον προαστιακό, του προσδίδουν στρατηγική αξία για την ανάπτυξη ενός «Σύνθετου Πολυλειτουργικού Συγκοινωνιακού Κόμβου», όπως προβλέπεται στο θεσμοθετημένο πλαίσιο του ΦΕΚ 199/Δ/2024.

Η συνολική έκταση του ακινήτου ανέρχεται σε 83.200 τ.μ., με 11 κτίρια συνολικής δόμησης 13.311 τ.μ., ανάμεσα στα οποία το κεντρικό επιβατικό κτίριο των 11.102 τ.μ., κατασκευασμένο το 1961. Το υφιστάμενο συγκρότημα διαθέτει χώρους επιβατών, καταστήματα, γραφεία, αποθήκες και υπαίθριους χώρους στάθμευσης, ενώ σύμφωνα με τις προτάσεις αρχιτεκτόνων, ο σχεδιασμός του νέου σταθμού περιλαμβάνει ανέγερση κτιρίου πάνω από τις γραμμές, με εμπορικές και τουριστικές χρήσεις, καταστήματα εστίασης και χώρο φιλοξενίας. Παράλληλα, προτείνεται η δημιουργία υπόγειου πολυώροφου σταθμού αυτοκινήτων και βελτιώσεις στην οδική πρόσβαση, με τη συνολική δόμηση να φτάνει τα 55.000 τ.μ.

Από τη σιδηροδρομική λειτουργία στην αστική υπεραξία

Η πρωτοβουλία της ΓΑΙΑΟΣΕ εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλάνο αξιοποίησης της σιδηροδρομικής περιουσίας, που στοχεύει στη μετατροπή των σταθμών σε κόμβους ζωής, εργασίας και καινοτομίας. Όπως υπογράμμισε ο πρόεδρος της εταιρείας, κ. Κωνσταντίνος Κεσεντές, η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει γυρίσει σελίδα, εγκαθιστώντας σύγχρονο σύστημα εταιρικής διακυβέρνησης και εφαρμόζοντας μοντέλο αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων «με διαφάνεια και προς όφελος του δημοσίου και της κοινωνίας».

«Η Εταιρεία έχει πλέον τη στήριξη όλου του οικοσυστήματος – θεσμικού, τεχνικού και επενδυτικού – κάτι που διασφαλίζει την επιτυχία του εγχειρήματος», σημείωσε, αναδεικνύοντας τη βαρύτητα του project για τη Θεσσαλονίκη αλλά και για την εθνική οικονομία.

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Παναγιώτης Μπαλωμένος, παρουσίασε στο πλαίσιο της 26ης Prodexpo το στρατηγικό πλάνο ανάπτυξης των εμβληματικών ακινήτων της εταιρείας – μεταξύ των οποίων ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Θεσσαλονίκης, ο Σ.Σ. Πειραιά και το ακίνητο στη Λάρισα – καλώντας το επενδυτικό κοινό να συμμετάσχει ενεργά στις προσκλήσεις μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος.

«Μέσα από τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα θα δούμε σύντομα τους σιδηροδρομικούς σταθμούς να γίνονται το επίκεντρο της ζωής και της ανάπτυξης», υπογράμμισε, επισημαίνοντας ότι επόμενες προσκλήσεις θα αφορούν και τους σταθμούς Αθηνών (Λαρίσης) και Πελοποννήσου.

Επενδυτική συγκυρία και προοπτικές

Ο κ. Χρήστος Κοσμάς, Partner και Real Estate Sector Leader της Deloitte Ελλάδος, που λειτουργεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος του έργου, τόνισε ότι η παρούσα συγκυρία είναι ιδιαίτερα ευνοϊκή. «Ο ΟΣΕ βρίσκεται σε φάση εκσυγχρονισμού, οι ξένοι επενδυτές δείχνουν ισχυρό ενδιαφέρον και η αγορά αναζητά σύγχρονους, πολυχρηστικούς και βιώσιμους χώρους», ανέφερε.

Η Deloitte έχει συμβάλει στη διαμόρφωση του στρατηγικού σχεδίου της ΓΑΙΑΟΣΕ, με έμφαση στη δημιουργία υπεραξίας μέσω της ανάπτυξης μεικτών χρήσεων και της προσέλκυσης κεφαλαίων. Ο κ. Κοσμάς εκτίμησε ότι η αναβάθμιση ενός σιδηροδρομικού σταθμού μπορεί να πολλαπλασιάσει την αξία του ακινήτου έως και τρεις φορές σε σχέση με το κόστος κατασκευής, καθιστώντας τέτοιου είδους έργα ιδιαίτερα ελκυστικά για μακροπρόθεσμους επενδυτές.

Η Λάρισα ως νέο logistics hub

Παράλληλα, ο κ. Σωκράτης Μπαλτάς, πρόεδρος της ReDePlan Consultants, που έχει αναλάβει την ωρίμανση του ακινήτου στη Λάρισα, παρουσίασε τις δυνατότητες ανάπτυξης του χώρου των 400 στρεμμάτων στην περιαστική ζώνη της πόλης. Όπως εξήγησε, η τοποθεσία – μόλις 6 χλμ. από το κέντρο, 3 χλμ. από τον ΠΑΘΕ και σε άμεση σύνδεση με τη σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας-Θεσσαλονίκης – προσφέρει «εξαιρετική ευελιξία σχεδιασμού και σημαντικές προοπτικές δημιουργίας ενός διαμετακομιστικού κόμβου logistics».

Θεσμικό και πολεοδομικό πλαίσιο

Η περιοχή του Σιδηροδρομικού Σταθμού Θεσσαλονίκης χαρακτηρίζεται πλέον ως «περιοχή ειδικής ρύθμισης», με δυνατότητα ανάπτυξης σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3891/2010 για τα σιδηροδρομικά ακίνητα. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν ήδη ολοκληρωθεί η τοπογραφική μελέτη, η ειδική πολεοδομική μελέτη και η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει προβεί επίσης στην ανάθεση τεχνικού συμβούλου στην κοινοπραξία SALFO – MAKEDONIKI (MTC) για την υποστήριξη της διαγωνιστικής διαδικασίας. Σύμφωνα με το ισχύον πλαίσιο, οι επιτρεπόμενες χρήσεις θα οριστούν οριστικά στο στάδιο εκπόνησης της Ειδικής Πολεοδομικής Μελέτης, ενώ το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος δόμησης πάνω από τις σιδηροτροχιές καθορίζεται στα 9 μέτρα.

Οι στόχοι της πρόσκλησης

Η Πρόσκληση Εκδήλωσης Μη Δεσμευτικού Ενδιαφέροντος έχει τριπλό στόχο:

1. Αξιολόγηση προτάσεων και επιχειρηματικών μοντέλων που θα αναδείξουν τη βιώσιμη λύση για την ανάπτυξη του ακινήτου, με σεβασμό στο ρυθμιστικό πλαίσιο.

2. Ανάδειξη του σταθμού ως ισχυρού συγκοινωνιακού κόμβου, με σύγχρονες λειτουργίες που θα εξυπηρετούν τόσο τις ροές μετακίνησης όσο και τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας και της κατοικίας στην ευρύτερη ζώνη.

3. Αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής, ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας και βελτίωση της καθημερινότητας κατοίκων και επισκεπτών.

Ταυτόχρονα, η ΓΑΙΑΟΣΕ επιδιώκει τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του ακινήτου με πραγματοποίηση επενδύσεων υψηλής προστιθέμενης αξίας, ώστε πέρα από τα ετήσια έσοδα να δημιουργηθεί ένα έργο διαρκούς οικονομικού και κοινωνικού οφέλους.

Νέο πρόσωπο για τον σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης

Ο σχεδιασμός για τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης δεν περιορίζεται στην αρχιτεκτονική αναβάθμιση. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας ζωντανός πυρήνας κινητικότητας, εμπορίου, τουρισμού και ψυχαγωγίας, ο οποίος θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, συνδέοντας το σιδηροδρομικό δίκτυο, το μετρό, τα λεωφορεία και τα ταξί, αλλά και τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στη δυτική είσοδο της πόλης.

Η πρωτοβουλία αυτή, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες αναπλάσεις στην περιοχή (όπως το Hub26 και η ανάπλαση του ΦΙΞ), διαμορφώνει ένα νέο οικοσύστημα ανάπτυξης για τη Θεσσαλονίκη, όπου η μετακίνηση, η επιχειρηματικότητα και η ποιότητα ζωής συνυπάρχουν.

Με την παράταση της προθεσμίας έως τα τέλη του 2025, η ΓΑΙΑΟΣΕ δίνει χρόνο και χώρο σε εγχώριους και διεθνείς επενδυτές να καταθέσουν ολοκληρωμένες προτάσεις. Το επόμενο βήμα θα είναι η προκήρυξη του διαγωνισμού για την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του ακινήτου – ένα βήμα που μπορεί να μετατρέψει τον ιστορικό σταθμό σε σημείο αναφοράς της νέας Θεσσαλονίκης.

πηγή makedonikanea.gr

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…