Το έργο, που άρχισε να υλοποιείται από τον Απρίλιο του 2022, προκάλεσε πολλές αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία, καθώς στη μεγαλύτερη διάρκεια της κατασκευής του η κυκλοφορία διεξαγόταν μόνο από το ένα ρεύμα. Ωστόσο, όπως τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ο οποίος ξεναγήθηκε στη νέα σήραγγα το πρωί από τον διευθύνοντα σύμβουλο και στελέχη της εταιρείας Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, άξιζε η αναμονή, ο κόπος και τα χρήματα που κόστισε, καθώς, όπως είπε, πρόκειται για ένα έργο μοναδικό και πρωτοποριακό.
«Πρόκειται για ένα έργο που τα συστήματα και όλες οι ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις είναι στο υψηλότερο επίπεδο της τεχνολογίας και ο βασικός στόχος πίσω από όλα αυτά είναι η ασφάλεια των διερχομένων. Εδώ υπάρχουν πολύ περίπλοκα συστήματα, συνδυασμένα να λειτουργούν με αυτόματα σενάρια, αλλά και ελεγχόμενα και από ένα κέντρο ελέγχου που βρίσκεται πολύ μακριά από εδώ, στο Μοσχοχώρι Λάρισας. Υπάρχουν πολλαπλά συστήματα ασφαλείας, πολλαπλοί έλεγχοι, αυτόματος εντοπισμός συμβάντων. Όλα αυτά επιτρέπουν στους οδηγούς να κινούνται μέσα από αυτή τη σήραγγα με απόλυτη ασφάλεια», δήλωσε ο υφυπουργός.

Αναφερόμενους στους λόγους για τους οποίους καθυστέρησε το έργο, ο κ. Ταχιάος εξήγησε πως οι σήραγγες δεν είναι κατασκευασμένες για αμφίδρομη κυκλοφορία και χρειάστηκε να γίνει αμφιδρόμηση, ώστε να υπάρχει κυκλοφορία στον ένα κλάδο. Μάλιστα, έκανε λόγο για μία «ριψοκίνδυνη κυκλοφοριακή μελέτη» που οδήγησε στην τελική λύση, γι' αυτό υπήρχαν συνεχώς οχήματα ασφαλείας. Πρόσθεσε, δε, ότι για να γίνει οριστικό κλείσιμο της σήραγγας έπρεπε να τελειώσει ο περιφερειακός της Κατερίνης, άλλη μία εκκρεμότητα, η οποία είχε επιπτώσεις στον χρονισμό του έργου.
«Θέλω να ευχαριστήσω για την κατανόηση όλους όσοι ταλαιπωρήθηκαν όλο αυτό το διάστημα από το κλείσιμο της σήραγγας της Κατερίνης. Αλλά αν πραγματικά είχαν την δυνατότητα να επισκεφτούν το έργο θα καταλάβαιναν ότι αυτό το οποίο έγινε εδώ είναι κάτι πρωτοποριακό, κάτι μοναδικό. Κάτι το οποίο άξιζε και τον κόπο και τα λεφτά του. Γιατί και είναι μία δημόσια επένδυση που θα αγγίξει περίπου τα 27 εκατομμύρια ευρώ, μια πολύ σημαντική δημόσια επένδυση για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου», τόνισε.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος του Αυτοκινητόδομου Αιγαίου, Δημήτρης Γκατσώνης, ανέφερε ότι η σήραγγα κατασκευάστηκε από το Δημόσιο το 1999 και παραδόθηκε το 2004. Ωστόσο, δε πληρούσε τις προδιαγραφές της ευρωπαϊκής λειτουργίας του 2004, που έγιναν προεδρικό διάταγμα το 2007 και ήταν εξ αρχής ξεκάθαρο στη σύμβαση παραχώρησης ότι την ευθύνη για την αναβάθμιση της σήραγγας και των εργασιών που έπρεπε να γίνουν θα την κρατήσει το Δημόσιο.
«Μετά το 2017 που παραδώσαμε τα νέα τμήματα, ξεκίνησε η διαδικασία αναβάθμισης της σήραγγας με τις εργασίες να αρχίζουν το 2022. Υπήρχαν αρκετές ατέλειες και αστοχίες στην κατασκευή που είχε γίνει και το 2022 ξεκίνησαν οι εργασίες που αφορούσαν πυρασφάλεια, πυροανίχνευση, τα συστήματα εξαερισμού, τον φωτισμό LED, όπως και ραδιοεπικοινωνία και συστήματα τηλεδιοίκησης. Η μέθοδος της κατασκευής για πρώτη φορά στην Ελλάδα έγινε με τον έναν κλάδο να είναι υπό κατασκευή και τον άλλο να είναι σε πλήρη κυκλοφορία με αμφιδρόμηση», σημείωσε.

Ο κ. Γκατσώνης εξήγησε πως η κατασκευή κράτησε παραπάνω, διότι υπήρχαν διακοπές στην κατασκευή δύο φορές, λόγω θερινής περιόδου. «Αν αυτό δεν υπήρχε, θα μπορούσε να έχει τελειώσει πιο γρήγορα και αν μπορούσε να έχει γίνει ταυτόχρονα η κατασκευή και στους δύο κλάδους με εκτροπή στον περιφερειακό, θα μπορούσε να έχει ολοκληρωθεί ακόμα πιο σύντομα. Το αποτέλεσμα όμως αυτό είναι αυτό που μετράει», τόνισε, συμπληρώνοντας πως είναι η τελευταία σήραγγα της ΠΑΘΕ που αναβαθμίστηκε και πλέον όλες οι σήραγγες της εθνικής οδού πληρούν όλες τις προδιαγραφές της ευρωπαϊκής και της ελληνικής νομοθεσίας. Σε ερώτηση, μάλιστα, για πόσο διάστημα θα είναι λειτουργική η σήραγγα, απάντησε για 50 χρόνια χωρίς να χρειαστεί νέα αναβάθμιση, εφόσον βέβαια δεν αλλάξουν οι κανονισμοί.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Σε όλο το μήκος της σήραγγας, τοποθετήθηκαν πυράντοχες πλάκες στην οροφή και στους τοίχους, θωρακίζοντας την υποδομή ακόμη και απέναντι σε πυρκαγιές μεγάλου θερμικού φορτίου, προστατεύοντας έτσι τόσο το τεχνικό όσο και την αστική ζώνη άνωθέν του.
Το σύστημα πυρόσβεσης αναβαθμίστηκε πλήρως, με προστασία έναντι παγετού και νέο, προηγμένο εξοπλισμό. Παράλληλα, εγκαταστάθηκε δίκτυο πυρανίχνευσης με οπτικές ίνες και ανιχνευτές σε όλο το μήκος της σήραγγας, εξασφαλίζοντας άμεση ανίχνευση και απόκριση.
Στην καρδιά της σήραγγας χτυπά πλέον ένας ψηφιακός εγκέφαλος: το νέο σύστημα ελέγχου & επιτήρησης SCADA. Επιτηρεί περισσότερα από 200.000 σημεία σε πραγματικό χρόνο και ενεργοποιεί αυτόματα σενάρια αντίδρασης σε περίπτωση συμβάντος. Η σήραγγα ελέγχεται απομακρυσμένα από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινητοδρόμων στο Μοσχοχώρι, 100 χιλιόμετρα μακριά, μαζί με όλες τις σήραγγες του έργου σε ένα ενοποιημένο σύστημα.

Εγκαταστάθηκε το νέο σύστημα αυτόματης ανίχνευσης συμβάντων (AVID), το οποίο ανιχνεύει οποιοδήποτε πιθανό συμβάν εντός της σήραγγας σε ελάχιστο χρόνο μειώνοντας τον χρόνο αντίδρασης και ενισχύοντας τα επίπεδα ασφάλεια. Το σύστημα χρησιμοποιεί τις νέες ψηφιακές οπτικές κάμερες, καθώς και θερμικές κάμερες με τεχνολογία ΑΙ, οι οποίες καλύπτουν κάθε σημείο της σήραγγας, αποτελώντας σημαντικό εργαλείο στην ασφαλή διαχείριση της σήραγγας.
Ο φωτισμός αντικαταστάθηκε πλήρως με νέο τεχνολογίας LED, ελεγχόμενο από ειδικό λογισμικό που επιτηρεί κάθε φωτιστικό ξεχωριστά και προσαρμόζει την ένταση ανάλογα με τις συνθήκες, παρέχοντας ιδανικά επίπεδα ορατότητας εντός της σήραγγας και επιτυγχάνοντας μείωση της κατανάλωσης άνω του 60%.
Ενισχύθηκε η σήμανση ασφαλείας, διευκολύνοντας την αυτοεκκένωση και την επέμβαση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης με την τοποθέτηση, ανά 25 μέτρα, φωτεινών πινακίδων εκκένωσης, οι οποίες κατευθύνουν με σαφήνεια τους χρήστες προς τις εξόδους διαφυγής.

Επίσης, το σύστημα αερισμού εκσυγχρονίστηκε και αναβαθμίστηκε ο τρόπος λειτουργίας του σε περίπτωση φωτιάς με την πρόβλεψη πολλαπλών εναλλακτικών σεναρίων λειτουργίας των ανεμιστήρων και την πρόβλεψη δημιουργίας υπερπίεσης στις εξόδους διαφυγής, προκειμένου να παραμένει καθαρός ο αέρας των οδεύσεων διαφυγής για τους χρήστες που εκκενώνουν τη σήραγγα μετά από συμβάν πυρκαγιάς.
Η μεγαφωνική εγκατάσταση αναβαθμίστηκε και επεκτάθηκε με πυράντοχα καλώδια μέχρι τις εξόδους στην επιφάνεια, επιτρέποντας τη διαχείριση της εκκένωσης ακόμα και εκτός σήραγγας. Τα νέα ψηφιακά τηλέφωνα έκτακτης ανάγκης συνδέονται άμεσα με το κέντρο ελέγχου, εξασφαλίζοντας γρήγορη επικοινωνία και άμεση βοήθεια.
Η ηλεκτρολογική υποδομή ανακατασκευάστηκε πλήρως:
· Τα κανάλια καλωδίων ανακατασκευάστηκαν με προστασία έναντι φωτιάς,
· το σύστημα διανομής ισχύος αναδιατάχθηκε, και
· εγκαταστάθηκαν νέοι πίνακες και συστήματα γείωσης.
Το τοπικό δίκτυο οπτικών ινών συνδέει πλέον όλα τα συστήματα σε μία ενιαία, ασφαλή ψηφιακή πλατφόρμα επικοινωνίας.
Όλα τα Ερμάρια Έκτακτης Ανάγκης αντικαταστάθηκαν και το σύστημα πληροφόρησης κυκλοφορίας ενημερώνει σε πραγματικό χρόνο κάθε οδηγό, κάθε στιγμή.
Το δίκτυο αποστράγγισης της σήραγγας αναβαθμίστηκε με την κατασκευή συνεχούς ρείθρου σχισμής με φλογοπαγίδες και τον εκσυγχρονισμό της Μονάδας Επεξεργασίας Ρύπων. Τέλος, το οδόστρωμα της σήραγγας ανακατασκευάστηκε με τη διάστρωση νέας αντιολισθηρής στρώσης με τροποποιημένη άσφαλτο και σκληρά αδρανή σκωρίας.
πηγή voria.gr