Η «νύμφη» του Θερμαϊκού αποτελεί για σχεδόν 10 στους 10 επισκέπτες της έναν προορισμό που θα τον πρότειναν, ενώ δεν θα έλεγαν όχι στο να ξανάρθουν την πόλη. Την ίδια ώρα με σχεδόν 9 βαθμολογούν τη διασκέδαση, τους πολιτιστικούς χώρους και τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης. Και μπορεί η γενικότερη εικόνα που αποκομίζουν για τη Θεσσαλονίκη οι τουρίστες να είναι άκρως θετική, ωστόσο τα «μελανά» σημεία της, ήτοι τα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι δρόμοι, τα πεζοδρόμια, η καθαριότητα κάθε άλλο παρά απαρατήρητα περνούν, με αποτέλεσμα να αξιολογείται για τα εν λόγω ζητήματα με χαμηλό βαθμό.

Τα παραπάνω στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Ένωσης Ξενοδόχων Θεσσαλονίκης για το προφίλ και τον βαθμό ικανοποίησης των τουριστών καθώς και για την απόδοση των ξενοδοχείων της Θεσσαλονίκης. «Η Θεσσαλονίκη εξακολουθεί, παρά τα όσα προβλήματά της, να είναι ένας πολύ αγαπημένος προορισμός. Για αυτό είναι χρέος όλων μας, του δήμου Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας, του Υπουργείου Τουρισμού και των φορέων γενικότερα, η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη της ως τουριστικού προορισμού και στη συνέχεια η εφαρμογή του με μια στοχευμένη προβολή βασισμένη σε μια σύγχρονη τεχνοκρατική μελέτη προώθησης του για την προσέλκυση νέων αγορών. Με αυτό τον τρόπο η Θεσσαλονίκη θα πάρει τη θέση που της αξίζει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη» ανέφερε ο πρόεδρος της ΕΞΘ Ανδρέας Μανδρίνος υπογραμμίζοντας πως «η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να έχει έντονο το στίγμα της πόλης της γαστρονομίας και της διασκέδασης/νυχτερινής ζωής που αποτελεί από τα πολύ δυνατά «ατού» του προορισμού σχεδόν για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Επιπλέον, περίπου ένας στους τρεις τουρίστες δήλωσε ότι επέλεξε τη Θεσσαλονίκη για την προσωπικότητα της».

Image

Εννέα διαφορετικά προφίλ τουριστών

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 1.200 τουριστών την περίοδο Οκτωβρίου 2022 - Ιανουαρίου 2023 ενώ δημιουργήθηκαν 9 διαφορετικά προφίλ τουριστών (αρχαιόφιλοι, φιλότεχνοι, δραστήριοι, καλοφαγάδες, πατρογονικοί, επαγγελματίες, ανθρωποκεντρικοί, «χαλαροί», νυχτόβιοι).

Τα κοινά σημεία όλων των ταξιδιωτών ανεξάρτητα από το ενδιαφέρον

ή τον σκοπό του ταξιδιού τους ήταν: η επίσκεψη στην παραλία όπου βρίσκεται ο Λευκός Πύργος, η πλατεία Αριστοτέλους, και η διαδρομή που φθάνει στα Λαδάδικα.

Σχεδόν το 50% των επισκεπτών ήταν ηλικίας 26-45 και επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη με τον/την σύντροφό του/της ή μόνος/η. Στην κατηγορία μόνος/η συμπεριλαμβάνονται οι περισσότεροι ταξιδιώτες για δουλειά. Ο κύριος σκοπός ταξιδιού των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης ήταν οι διακοπές. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης για την ηλικιακή ομάδα 18 – 35 ήταν η διασκέδαση - νυχτερινή ζωή και το γαστρονομικό ενδιαφέρον, ενώ για την ηλικιακή ομάδα 36 – 45 ήταν το γαστρονομικό ενδιαφέρον και η προσωπικότητα της πόλης.

Η πλειοψηφία των επισκεπτών της Θεσσαλονίκης επισκέφθηκε το Λευκό Πύργο, ενώ τα πιο δημοφιλή μουσεία ήταν το Αρχαιολογικό μουσείο και το μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού.

Οι χαλαροί

Το γεγονός ότι οι 'χαλαροί' δεν έχουν ένα γεμάτο πρόγραμμα δραστηριοτήτων, δεν επηρεάζει την ικανοποίηση από την εμπειρία τους στην πόλη. Οι 'χαλαροί' είναι ικανοποιημένοι με συνολικό βαθμό αξιολόγησης 8,0.

Οι 'χαλαροί' αξιολόγησαν τη δημόσια καθαριότητα και την κατάσταση των δρόμων υψηλότερα από άλλα προφίλ με βαθμούς 6,0 και 6,2 αντίστοιχα. Προφανώς, αυτοί οι ταξιδιώτες έχουν επίσης μία πιο χαλαρή προσέγγιση και σε αυτά τα ζητήματα.

Μόνο το 81% των 'χαλαρών' δήλωσε ότι υπάρχουν πολλά περισσότερα για να ανακαλύψει κάποιος στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, το 97% δήλωσε ότι προτίθεται να επισκεφθεί ξανά την πόλη.  

Η μέση ημερησία δαπάνη τους αγγίζει τα 83 ευρώ.

Οι αρχαιόφιλοι

Με συνολικό βαθμό ικανοποίησης 8,1 οι 'αρχαιόφιλοι' αξιολόγησαν την εμπειρία τους στην πόλη πάνω από το μέσο όρο. Σχεδόν όλοι θα ήθελαν να επιστρέψουν και να εξερευνήσουν πράγματα που δεν μπόρεσαν να δουν σε αυτό το ταξίδι. Το 99% θα πρότειναν ως προορισμό τη Θεσσαλονίκη ενώ το 95% θα την ξαναέρχονταν σε αυτή. Η μέση ημερησία δαπάνη για τους αρχαιόφιλους είναι τα 97 ευρώ.

Οι φιλότεχνοι

Το 94% των 'φιλότεχνων' αισθάνεται ότι υπάρχουν και άλλα πράγματα που θέλει να δει στη Θεσσαλονίκη. Περίπου το 27% θεωρεί ότι η εμπειρία του ήταν πολύ καλύτερη των προσδοκιών του. Οι 'φιλότεχνοι' είναι διαφόρων ηλικιών και ταξιδεύουν με τον/την σύντροφό τους, ενώ η μέση ημερησία δαπάνη είναι 93 ευρώ. Από πλευράς εκδηλώσεων, οι 'φιλότεχνοι' ενδιαφέρονται για το Φεστιβάλ κινηματογράφου που δίνει έμφαση στον ανεξάρτητο κινηματογράφο και τους ανερχόμενους δημιουργούς από όλον τον κόσμο αλλά και για την Biennale Contemporary Art, που στοχεύει στην προώθηση ευρωπαϊκής εικαστικής σκηνής.

Οι δραστήριοι

Οι 'δραστήριοι' ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 26-45 ετών και ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφο τους ή με φίλους. Οι κύριοι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι ο πολιτισμός, η γαστρονομία και η διασκέδαση. Η πλειοψηφία πραγματοποιεί ένα bus tour και ένας στους τρεις συμμετέχει σε walking tour ή/και σε γαστρονομικό tour. Ένας στους πέντε κάνει επισκέπτεται τα αξιοθέατα μέσω ενός ποδηλατικού tour. Επίσης, οι δραστήριοι είναι στη δεύτερη θέση μετά τους φιλότεχνους όσον αφορά τη συμμετοχή τους σε ένα tour art του δρόμου και αρχιτεκτονικής. Οι 'δραστήριοι' είναι πολύ ικανοποιημένοι από τη συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη. Ξόδεψαν πολλά σε ψώνια και αξιολόγησαν συνολικά τις εμπορικές εγκαταστάσεις υψηλότερα σε σύγκριση με τα άλλα προφίλ. Η μέση ημερησία δαπάνη για αυτή την κατηγορία τουριστών είναι τα 109 ευρώ.

Οι «νυχτόβιοι»

Οι 'νυχτόβιοι' που ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 18–35, ταξιδεύουν κυρίως με τον σύντροφό τους ή με φίλους και κατά κύριο λόγο έρχονται για πρώτη φορά στην πόλη. Η πλειοψηφία του συγκεκριμένου προφίλ παρακολούθησε μία συναυλία ή μία πολιτιστική εκδήλωση, αλλά και το θέατρο ήταν μία επιλογή για τέσσερις στους δέκα. Με βαθμολογία 9,1 είναι πολύ ικανοποιημένοι από τις εγκαταστάσεις των bar–café και 8,4 από τη σχέση τιμής / ποιότητας. Υψηλή είναι η αξιολόγησή τους και στις επιλογές διασκέδασης με βαθμό 9,0. Ωστόσο, η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι μόλις 8,0 βαθμοί. Οι 'νυχτόβιοι' γνωρίζουν τη Θεσσαλονίκη καλά, καθώς η πλειοψηφία τους την έχει επισκεφθεί πολλές φορές. Ωστόσο, η Θεσσαλονίκη συνεχίζει να τους εκπλήσσει, καθώς ένας στους δυο  νυχτόβιους δήλωσε ότι η εμπειρία του στη Θεσσαλονίκη ήταν καλύτερη των προσδοκιών του. Η μέση ημερησία θα δαπάνη είναι τα 96 ευρώ.

Οι πατρογονικοί

Οι 'πατρογονικοί' αποτελούν μία ομάδα ταξιδιωτών που αναζητούν τις γενεαλογικές τους ρίζες και επιθυμούν να μάθουν περισσότερα για την οικογενειακή τους ιστορία.Οι περισσότεροι 'πατρογονικοί' έρχονται από το Ισραήλ και είναι ηλικίας 36–55. Ο εβραϊκός πολιτισμός, η επιχειρηματική δραστηριότητα, η θρησκεία και τα έθιμα έχουν βαθιές ρίζες στη Θεσσαλονίκη. Η συγκεκριμένη εθνικότητα άφησε έντονα το αποτύπωμά της στη Θεσσαλονίκη. Το 66% των πατρογονικών επισκέφθηκε τη Θεσσαλονίκη για πρώτη φορά. Σχεδόν όλοι θα σύστηναν την πόλη.  'πατρογονικοί' είναι εντυπωσιασμένοι από τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης αξιολογώντας την συμπεριφορά τους με 8,7. Επίσης, η διασκέδαση / αναψυχή και τα μουσεία / αρχαιολογικοί και πολιτιστικοί χώροι αξιολογήθηκαν υψηλά με 8,6%. Η μέση ημερησία δαπάνη είναι στα 91 ευρώ.

Οι «καλοφαγάδες»

Η πόλη της Θεσσαλονίκης έχει παράδοση στη γαστρονομία με πολυπολιτισμικές επιρροές κυρίως από τους Μικρασιάτες που έφεραν στην πόλη τις γεύσεις και τα υλικά τους. Στον τομέα αυτό η πόλη πρόσφατα απέκτησε και διεθνή πιστοποίηση, καθώς εντάχθηκε στο Παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO. Το 2011 ξεκίνησε στη Θεσσαλονίκη το Food Festival με στόχο την ανάδειξη των προϊόντων και της γαστρονομίας της πόλης.

Οι 'καλοφαγάδες' είναι κυρίως νέοι ηλικίας 26 – 35 ετών και ταξιδεύουν με τον σύντροφό τους ή με φίλους. Οι σημαντικότεροι λόγοι επιλογής της Θεσσαλονίκης είναι η διασκέδαση – νυχτερινή ζωή, το γαστρονομικό της ενδιαφέρον και η προσωπικότητά της. Η βαθμολογία τους για τις εγκαταστάσεις των εστιατορίων και των bar & cafes είναι 8,8, ενώ για την σχέση τιμής / ποιότητας 8,1. Η συνολική βαθμολογία για την εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη είναι 8,2. Οι καλοφαγάδες είναι αυτή που αποτιμούν με τη χαμηλότερη βαθμολογία τα μέσα μαζικής μεταφοράς και συγκεριμένα με 5,1. Αναφορικά με τη μέση ημερησία δαπάνη αυτή αγγίζει το 98 ευρώ.

Οι «ανθρωποκεντρικοί»

Οι 'ανθρωποκεντρικοί' είναι μία ιδιαίτερη κατηγορία και αναφέρεται σε Έλληνες που ζουν εντός ή εκτός Ελλάδας και σε αλλοδαπούς που ταξιδεύουν στη Θεσσαλονίκη για να επισκεφτούν φίλους και συγγενείς. Εκπροσωπούνται από όλες τις ηλικίες, αλλά ξεχωρίζουν οι ηλικιακές ομάδες 26 – 45 ετών. Περίπου ένας στους τρεις ταξιδεύει με τον/την σύντροφό του και / ή με τα παιδιά του/της.

Επιπλέον, φαίνεται ότι οι ανθρωποκεντρικοί εντυπωσιάζονται λιγότερο από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Θεσσαλονίκης βαθμολογώντας τα με 7,9, τη χαμηλότερη αξιολόγηση από όλα τα προφίλ. Πιθανώς αυτό να έχει να κάνει με το γεγονός ότι έχουν επισκεφθεί την πόλη πολλές φορές. Η συνολική αξιολόγηση της εμπειρίας τους είναι μόλις 7,9 βαθμοί και προέρχεται κυρίως από τις χαμηλές αξιολογήσεις για τους δρόμους και τα πεζοδρόμια, τη δημόσια καθαριότητα και τα ΜΜΜ. Η μέση ημερησία δαπάνη είναι στα 80 ευρώ.

Οι επαγγελματίες

Σε αυτή την έρευνα περιγράφεται το προφίλ των μεμονωμένων επαγγελματιών και όσων συμμετείχαν σε κάποιο workshop/σεμινάριο. Οι επαγγελματίες είναι ηλικίας 36–55 ετών και γνωρίζουν καλά τη Θεσσαλονίκη, καθώς την έχουν επισκεφθεί περισσότερες από μία φορές. Οι περισσότεροι ταξιδεύουν μόνοι και ακολουθούν οι επαγγελματίες που ταξιδεύουν με συναδέλφους. Ένας στους τέσσερις επαγγελματίες ταξιδιώτες συνοδεύεται από φίλους ή/και τα παιδιά του.

Οι 'επαγγελματίες' γνωρίζουν καλά την πόλη. Οι ημερήσιες δαπάνες των 'επαγγελματιών' είναι οι χαμηλότερες σε σύγκριση με τα υπόλοιπα προφίλ επισκεπτών καθώς αγγίζουν τα 77 ευρώ. Οι δαπάνες τους στην εστίαση είναι μεταξύ των χαμηλότερων, πιθανώς γιατί καλύπτονται από κάποια διοργάνωση ή από συνεργάτες τους. Παρότι οι περισσότεροι 'επαγγελματίες' είχαν καλύτερη ή πολύ καλύτερη εμπειρία στη Θεσσαλονίκη έναντι των προσδοκιών τους, αξιολόγησαν την συνολική εμπειρία τους στη Θεσσαλονίκη με τον χαμηλότερο βαθμό σε σύγκριση (7,8%) με τους υπόλοιπους επισκέπτες.

Επιστροφή στην κανονικότητα

«Μέχρι τον Οκτώβριο υπάρχει κινητικότητα στη Θεσσαλονίκη που επανέρχεται στην κανονικότητα», επεσήμανε ο πρόεδρος των ξενοδόχων Θεσσαλονίκης, Ανδρέας Μανδρίνος ο οποίος, ωστόσο, έκρουσε το καμπανάκι του κινδύνου για «τον αθέμιτο ανταγωνισμό στα ξενοδοχεία από τα Airbnb», τα κρούσματα εγκληματικότητας στο κέντρο της πόλης, την υστέρηση στις αεροπορικές αφίξεις.

«Κυκλοφοριακό, ΜΜΜ, σκουπίδια και ηχορύπανση αποτελούν τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι τουρίστες της πόλης. Δεν υπάρχουν πάρκινγκ ενώ είναι αδιανόητο για τους τουρίστες να περνούν μηχανάκια από δίπλα τους στα πεζοδρόμια», επεσήμανε ο Κωνσταντίνος Τορνιβούκας, αντιπρόεδρος της ΕΞΘ υπογραμμίζοντας πως η πόλη πρέπει να προσελκύσει ένα καινούργιο κοινό με υψηλότερα βαλάντια. Για να συμβεί αυτό πρέπει να λυθούν ωστόσο τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η πόλη.

Σε κρουαζιέρα, ενίσχυση των αεροπορικών αφίξεων, συνεδριακό τουρισμό, ενδυνάμωση της προβολής της πόλης στις διεθνείς αγορές εστίασε ο Αλέξανδρος Θάνος, αντιπεριφερειάρχης τουρισμού της ΠΚΜ. «Πρέπει να κινηθούμε έξυπνα στον διεθνή ανταγωνισμό», σημείωσε. «Οι ταινίες που γυρίστηκαν στη Θεσσαλονίκη έχουν αφήσει ένα αποτύπωμα στην πόλη ύψους 100 εκατ. ευρώ» τόνισε.

«Όλοι μαζί θα φροντίσουμε να βελτιώσουμε τις συνθήκες στη Θεσσαλονίκη, στο τέλος της ημέρας θα φανεί ποιος έκανε τη δουλειά του και ποιος όχι», επεσήμανε η αντιδήμαρχος τουρισμού της Θεσσαλονίκης, Μαρία Καραγιάννη.

Πηγή: voria.gr

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…